Translate

Wednesday 28 January 2015

Torsk stroganoff, med råris

Jag kallar den här omåttligt populara rätten för Stroganoff, mest för att binda namnet till en färg och smak som barnen känner igen. Torsk låter ju nästan som korv dessutom.. om man säger det lite slarvigt. Jag börjar förstå hur viktigt det är att det finns åtminstånde ett uns av igenkännande och något de kan relatera till runt bordet (dock gick märkligt nog inte min parallel till Obelix hem så bra när jag serverade vildsvinsgryta?!!?).  Det som vi kallar Stroganoff här i Sverige är ändå så långt ifrån den ståtliga rätt som serverades i ett gammalt ryskt adelhem till en herre vid namn Stroganov någon gång på 1800-talet.. Biff, lök, paprika, konjak & gräddfil skall det viss vara. Så stroganoff eller inte. Gott är det.

Så här gör jag;
Jag börjar med att mixa lök, vitlök, morot, selleri & purjolök i matberedaren. Fräser de sedan mjuka på medelvärme i olivolja med lite salt. Sen i med tomatpuré, krossade tomater, lite grönsaksbuljong & kokar upp. 

Rödbeta, sötpotatis & lite röda linser, På med lock och sjud på svag värme i 20 minuter eller tills rödbetan är kokt.
Jag använde havregrädde, (Imat) idag istället för grädde, det fungerar perfekt och är utan laktos bl.a.
Litet trick mot fisk som fastnar i pannan. Badda med lite hushållspapper så den inte är fuktig & stek på hög värme i panna på bakplåtspapper, det gör finkrogarna. Jag använder olivolja med det går bra med smör & matolja med.

Smaka av såsen med lite senap och din egen touch... japp, ketchup är tillåtet på hemmaplan.
Här serveras Fisk, sås & ris separat (idag med en ruccola & hemsyrad kålsallad).  Barnen får själva blanda sin"risotto" och krispig fisk är ju bara godare!! 

1 comment:

  1. Ja tack! Låter och ser riktigt gott ut! Lyllos alla som jobbar på ditt jobb.

    Kram Malin

    ReplyDelete