Translate

Monday 19 January 2015

Viltfärsbullar med ångade grönsaker & rostad quinoa bulgur

Två måltider och båda vilt-köttbaserade. Egentligen bara en tillfällighet då vi blivit donerade en hel "hemskjuten" Kronhjort av en familj. Men också för att vi provar att använda mer vilt istället för boskapskött. Även om jag själv vill benämna mig vegetarian så har jag efter en lång sväng inom restaurang, med bakgrund som slaktare(..?!) en viss förkärlek till att tillaga djurmåltider. Jag är absolut inget mathelgon utan balanserar min matlagning någonstans mellan etik, kunskap, glädje, barnens önskningar och ett visst eget bekräftelsebehov. Att servera hemrullade köttbullar är väldigt tacksamt på en förskola :-) Jag vill helst inte binda vegetarisk matlagning till någon speciell dag utan lagar djurfritt två gånger i veckan, även om jag kanske borde smyga in ännu flera vegluncher... 

Viltfärsbullar.
7 kgViltfärs (30% vildsvin 70% hjort)
8 gula lökar
1 hel vitlök
1 hel blekselleri
1 tub tomatpure
500g ströbröd 
2 ägg (men kan göras utan)
2dl svartvinbärssaft (koncentrat)
2 msk spiskummin
salt
peppar

1. Mixa grönsaker & tom.pure i en matberedare
2. Bryn på mellanvärme i 4-5 min
3. (svalna lite)Häll tillbaka i m.beredare och mixa med resten (ej färs)
4. Blanda i färsen och låt stå minst en timme
5. Forma önskad biff/bulle/limpa/etc 


 Det blev några matlådor kvar som säljs till föräldrar mot donation.


No comments:

Post a Comment