Translate

Wednesday 4 March 2015

Baguette

Jag använder mig aldrig av recept när jag bakar vårt matbröd förutom att jag har koll på hur mycket jäst jag använder per sats. På så sätt blir brödet alltid varierat och jag får lita och träna på min ”deg-känsla”, som är så viktig när man bakar bröd.  Jag sparar en 1/5 del av degen varje dag och återvänder i baket dagen efter, som en liten fusksurdeg. Det ger bättre smak och sätter igång jäsningen.  Man kan väl säga att två viktiga komponenter i den kemiska transformation som kallas bröd är jäst (levande bakteriekultur) och gluten (protein). Det är med dessa den kemiska reaktionen av att bakterierna (jästen) ”äter” upp proteinerna. I restprodukten bildas luft, som skapar hålen eller fluffet i brödet.  Sedan bakas det färdiga brödet redo i ugn och den håliga formen består efter att brödet stelnat. Skär aldrig i varmt bröd utan låt det svalna till minst rumstemperatur. Låt det helst vila någon timme. Annars blir det lätt smuligt och formlöst.  Tänk på att bröd vill bli inställt i en mycket varm ugn (300 grader om det går) direkt när avbakningen påbörjas, för att sedan sänkas ner till 190-200. Detta ökar på resningen och ger en krispig och god kant.
Från vänster till höger Ungefärliga mått. 1. Degmaskin (modell äldre)  2. Deg från igår, 3. 1.2 liter Bakvatten (ett halvt paket torrjäst)  4. 1.5 lit.Vetemjöl special (tillsatt gluten) 5. 4dl Grahamsmjöl, 6. 3dl Rågmjöl, 7. 1 dl linfrön + en handfull salt.





No comments:

Post a Comment